Sider

søndag 3. januar 2016

2016... og året som gikk

Nytt år nye muligheter, ja. Første økt er unnagjort i dag;1 time på mølla med hoppukerenn på skjermen foran meg. 8,8 km på en time er ikke så aller verst for en som meg akkurat nå, med så lite trening de siste par månedene, og med julevekta godt intakt ennå. Januar begynner selvfølgelig offisielt på en mandag, det er vel noe alle vet, så egentlig er jeg fortsatt i 2015 (i hvert fall ut kvelden), haha! ;)

2015 ble ikke som planlagt på noen som helst måte. Jeg hadde meldt meg på maraton og hadde hårete treningsmål på veien til det endelige hårete målet. Men jeg startet året med skade, og fortsatte med en endeløs rekke av forkjølelser og halsinfeksjoner. Det er på en måte et under at jeg trente så mye som jeg gjorde, men kanskje var nettopp det også noe av grunnen til at jeg aldri ble ordentlig frisk. Jeg trente meg på et vis gjennom det, men da sommeren kom var det stopp. Sykdommen i juli og deretter i august kunne ikke kombineres med noen verdens ting utover å legge seg ned og ta det med ro, opptrappingen til maraton ble aldri noe av, og jeg kunne ikke annet gjøre enn et lite forsøk på å øke distanse og fokusere på jevn rolig fart. Men det gikk jo - jeg gjennomførte! Etter høstens mål har det vært litt mer labert på treningsfronten, men kanskje trengte jeg det?! Jeg kjenner i hvert fall motivasjonen øke på nå som det nye året står for tur (og det er deilig å ikke ha vært så mye syk de siste par månedene også).

Og når alt kommer til alt må jeg ikke glemme at jeg i 2015 fullførte mitt første maraton og mitt første halvmaraton, og selv om det var langt mindre enn planlagt, så løp jeg jo lenger enn jeg noen gang har gjort før. Det er faktisk ganske bra, det!

Etter målgang i Berlin marathon 2015

Jeg liker godt nye starter, og starter hvert år med mange nyttårsforsetter (jeg holdt bare ett i 2015, og det hadde ikke med løping/trening eller vekt å gjøre). Så også i 2016. Hovedmålet mitt er i år å gå ned i vekt, minst -13 kg! Det er ikke første gang jeg prøver, men sist jeg klarte det var i 2012 (og startvekten min da var enda høyere enn det jeg veier nå, altså). Akkurat nå føler jeg meg mer motivert enn på lenge, og håper det skal føre meg et godt stykke på veien. Jeg skal sette delmål, og deler forsettene mine opp i kvartaler for i år, så enn så lenge ser jeg ikke lenger fram enn ut mars. På veien tar jeg med meg en 100dagersutfordring med litt aktivitet hver dag samt sukkerbegrensning. Så lite original er jeg altså!

Løpemessig er hovedmålene foreløpig Göteborgsvarvet i mai og Oslo (halv)maraton i september. Jeg håper helt klart på å forbedre tiden min fra debuten i Göteborgsvarvet i 2015, men har ellers ikke det store fokuset på sluttiden. Jeg skal i første omgang (eller kvartal, om du vil) jobbe med å øke "komfortfarten" min, og til å bli mer fortrolig med distansen, og så får vi se. Jeg har lyst på flere løp å jobbe mot underveis også, men vi får se hva som dukker opp i den forbindelse etterhvert (jeg er allerede påmeldt Sentrumsløpet, da).

Det største ønsket mitt er bare å trives med løpingen. Jeg håper jeg skal få det til! For jeg kjente meg igjen i dette blogginnlegget, og vet med meg selv at løpingen fortsatt er et valg for meg. Jeg er ikke avhengig ennå, men jeg drømmer fortsatt om å bli det... ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar